Прихований сенс новорічних подарунків

Хтось з нетерпінням чекає новорічні канікули і сюрпризи під ялинкою. А для деяких майбутні свята – неминуче наближення кошмару. Є ті, хто терпіти не може отримувати презенти і всіляко цього уникає. Чому ж ми таке велике значення – інтуїтивно або усвідомлено – надаємо подарункам?

Подарунок пов’язує дарувальника і приймаючого особливими узами.

Зв’язок з богами

Звичай дарування йде корінням в стародавні ритуали, нагадує Еліна Боженка: «Предки приносили дари богам в надії на їхнє заступництво, яке означало благополуччя і гарне життя. Особливу значущість ритуали приношення дарів знаходили в ключові точки року». І до сих пір ми відзначаємо подарунками значущі дати.

«Відомо, що в давнину час сприймався як щось циклічне, – продовжує психолог. – Кожен рік втілював собою цикл від народження до смерті світу. Новий рік був пов’язаний з переходом, зі смертю старого року і народженням нового світу». Щоб процес переходу був успішним, потрібно задобрити «верхи» дарами.

«Підношення символізували зв’язок, яку людина встановлював з вищими силами. Тому надзвичайно важливо було, щоб ці дари були прийняті, – підкреслює психолог. – Згадаймо історію зі Старого Завіту: «І зглянувся Господь на Авеля й на жертву його, а на Каїна й на жертву його не зглянувся. І сильно розгнівався Каїн, і обличчя його похилилось »(Бут. 4: 4-5)». Той, чий дар був відкинутий, залишався без благословення і підтримки. І до сих пір ми вважаємо, що відмовитися від подарунка – значить образити дарувальника.

«З курсу світової історії ми пам’ятаємо, що посли різних країн, які приїжджали з дипломатичною місією, завжди привозили з собою багато цінних дарів на знак розташування і прагнення домовитися про що-небудь. Таким чином, вертикальний зв’язок людства з богами та горизонтальний зв’язок людей й держав один з одним скріплювалися за допомогою дарів», – каже Еліна Боженко. Виходить, роблячи подарунки, ми займаємося налагодженням контактів.

Послання без слів

Фото: Unsplash

«Прийнято вважати, що подарунки – спосіб зробити іншому приємне. Але якщо зазирнути глибше, то з’ясовується, що це також спосіб невербального взаємодії один з одним», – вважає клінічний психолог, сімейний психотерапевт Анастасія Преображенська. І в ролі одержувачів ми реагуємо не стільки на саму річ, скільки на послання, яке нам передають з її допомогою. Які ж послання ми шлемо один одному за допомогою пакунків і коробок? Психолог виділяє деякі з них.

“Я тебе люблю”. Квіти та цукерки, здається, вже невіддільні від початку романтичних відносин. Але і потім в парах відбувається обмін знаками уваги.

“Я тебе поважаю”. Такі повідомлення адресовані зазвичай колегам, підлеглим. Діти шлють їх батькам, висловлюючи вдячність.

«Я вважаю себе головним». Це підступний вид подарунка, який має два варіанти. Або дуже дорогий презент, який демонструє перевагу дарувальника над приймаючим, так що того стає ніяково. Або річ, яку дарувальник вважає за потрібне, при тому, що інша сторона не поділяє цієї точки зору. Тим самим перший втручається в особистий простір другого. Часто це побутові пристосування, за допомогою яких старші вчать «нерозумних» дітей вести господарство.

«Я тебе вчу». Подарунки «зверху вниз» дарують не тільки старші молодшим: наприклад, жінка отримує від подруги крем від целюліту або нижню білизну, яка та вважає сексуальним. Натяк прозорий.

«Я хочу скоротити дистанцію». Клієнти часто дарують психотерапевтам їжу або прикраси. «Психотерапевт щось вкладає в клієнта – досвід, співпереживання, розуміння. Він в позиції знає, тобто вище. І несвідомо клієнт хоче зрівнятися, змінити диспозицію, вкласти щось всередину терапевта. З їжею це зробити найпростіше», – пояснює Анастасія Преображенська.

Влада та дистанція

Фото: Unsplash

«Мені доводиться два рази на рік здавати відчутну суму на керівника: на Новий рік і на день його народження, – розповідає 27-річний менеджер Геннадій, – хоча йому навряд чи потрібні всі ці письмові прилади і кубки, які ми купуємо. Відмовитися я не можу, адже всі здають. По-моєму, це якась нісенітниця!»

Але сенс все-таки є. «Подарунки говорять про відносини, – пояснює Анастасія Преображенська. – У тому числі про відносини влади: підлеглі визнають авторитет начальника, а також намагаються задобрити його, як в давнину – вищі сили». Оскільки подарунок тут має символічне значення, його ціна важливіше користі. А за вимогою дорогого підношення від колег або ховається спроба домогтися визнання своєї влади.

Дарунки впливають і на міжособистісну дистанцію. «Все, що викликає емоції, це завжди про близькість, – продовжує Анастасія Преображенська. – Даруючи іншому щось, зроблене своїми руками, ми транслюємо, що витратили найдорожче – час. А якщо хочемо віддалитися, то вручимо щось формальне. Важливо не тільки дію, але і бездіяльність: якщо хтось забуває або відмовляється зробити нам подарунок, це вказівка ​​на бажання віддалитися».

Джерело Psychologies

- Advertisement -

Залишити відповідь

Ваша електронна адреса не буде опублікована.