Чому нас дратує питання «Вам щось підказати?»

Як часто, заходячи в магазин і почувши чергове «Чи можу я вам чимось допомогти», ми відчуваємо роздратування? Психологи пояснили, чим викликана негативна реакція на безневинне питання.

У магазині ми відчуваємо дивне відчуття – милий продавець своєї послужливістю чомусь нас дратує. І у відповідь на його доброзичливе «А ви щось конкретне шукаєте?» Ми говорими крізь зуби: «Ні, я просто зайшла подивитися».

Чому нейтральна фраза викликають у нас гнівну реакцію? І чи можна це виправити?

«Вам щось підказати?»

Фото: Swaminathan Jayaraman

Фраза – калька з англійського «Can I help you?», пояснює психолог Євген Осін. Англійською це стандартна формула ввічливості, яка виглядає цілком доречно як відправна точка для діалогу і ні до чого особливо не зобов’язує ні мовця, ні того, до кого вона звернена.

Нашою ж мовою ця фраза (поки що!) звучить трохи неприродно: інтуїція підказує, що людина, яка дійсно хоче нам допомогти, висловився б якось інакше, знайшов би інші слова. А цю фразу ми розглядаємо як формулу ввічливості і дратує вона нас тому, що в нашій культурі цінується не ввічливість, а щирість. Тому стандартні формули ввічливості, посмішки «з ввічливості» викликають негативну реакцію: ми не впевнені, що людина, що використовує таку фразу, дійсно хоче нам допомогти.

Продавець не повинен бути нав’язливий. Покупцеві в перші хвилини необхідно час, щоб озирнутися

Питання «Ви щось конкретне шукаєте?» сам по собі не є коректним, – каже психолог Оксана Литвинова. – Найчастіше рідко хто може відповісти: так, я шукаю коротку зелену спідницю зі шкіри, пряму, збоку блискавка, і щоб не дорожче 5 тисяч. Погодьтеся, така «конкретна» відповідь може дати далеко на кожен клієнт.

Найчастіше ми маємо досить смутні плани, заходячи в магазин, – купити що-небудь під ті нові штани, знайти «щось пристойне» чоловікові або «щось гарне на корпоратив», тому питання продавця повертає нас з небес на землю. Одних змушує згадувати, що у нього немає грошей на те, що йому хотілося б, інших – відчувати себе винуватим, що зайшов в магазин, третє просто застає зненацька. Занадто послужливі продавці ніби зобов’язують вас до того, щоб щось купити, а це викликає тільки одне бажання – якомога швидше піти.

Що робити?

Якщо ви відчули роздратування, варто задуматися про те, чому ця фраза мене дратує саме зараз, – продовжує Євген Осін. – Як правило, ми стаємо чутливі до подібних сигналів, коли у нас є якась власна проблема – наприклад, не задоволена якась важлива потреба. Але замість того щоб собі в цьому зізнатися, ми шукаємо в зовнішньому світі привід, щоб «легалізувати» роздратування, – це дозволяє нам пережити і випустити свою агресію, успішно ухилившись від зустрічі зі своєю справжньою проблемою.

Джерело Psychologies

- Advertisement -

Залишити відповідь

Ваша електронна адреса не буде опублікована.