Розвиваючі іграшки для дітей, які шкодять

Коли обводиш втомленим поглядом завали іграшок, мимоволі думаєш про чарівного мішку, в який би засунути все це разом – і викинути. Здається, користі від цього іграшкового достатку ніякого, один розлад мамі.

І справді, якщо ця розумна собака повинна вчити співати і танцювати, чому вона завжди виявляється он там в кутку, за шторою? А якщо ці картки зі словами насправді такі прогресивні, чого ж вони тоді вічно лежать суцільним килимом, а книги, як і раніше, доводиться читати синові вголос? І чому, скажіть на милість, Ваня не робить з лего, якщо йому купили вже три фірмові книжки з фантазійними моделями? Напевно, варто було не заповнювати свою двушку всім цим розвиваючим мотлохом, а обмежитися кубиками та пірамідками, які і нам колись співслужили добру службу.

– Зараз дуже модно говорити про ранній розвиток дитини, про створення розвивального середовища для малюка, – розповідає педагог раннього розвитку Людмила Работягова. – Матусі проводять багато часу на різних форумах, складаючи списки must have суперрозвиваючих іграшок. І ось тут потрібно розібратися: чого ми хочемо від іграшки, так чи марні прості плюшеві ведмедики і чому розрекламована гра для розвитку інтелекту з 6 місяців припадає пилом на полиці, а малюк і не дивиться в її бік?

 

Як грати з іграшками

Щоб іграшки викликали інтерес і служили розвитку інтелекту, дитині потрібно показувати, як з ними грати.

– Почнемо з того, що при творчому підході будь-яка іграшка може стати розвиваючою, – каже наш експерт. – Подарували дитині м’якого зайчика, а він з ним не грає, так і лежить на тій полиці. Але ось нам пора на щеплення в поліклініку. Як підготувати малюка? Дістаємо нашого зайчика, ведмедика, ляльку, робота, «ставимо» їм щеплення, заспокоюємо їх, пригощаємо морквиною, медом, цукеркою, машинним маслом. Нехай малюк сам розповість зайчику, навіщо йому потрібна щеплення. Ось уже і в лікарні не так страшно йти, а зайчика беремо з собою – малюкові з ним буде спокійніше, він вже вірний друг.

 

Плюшеві іграшки для того і придумані, щоб бути учасниками сюжетно-рольової гри, і розвиваючу роль її важко переоцінити. Така гра стає основною вже до трьох-чотирьох років малюка.

– Діставайте іграшки, фантазуйте, залучайте дитину – «магазин», «лікарня», «школа», «автобус», та хоч подорож до центру землі! – радить Людмила Работягова.

Іграшки для мами

З подібним ентузіазмом потрібно підходити і до всіх інших ігор малюка. Нехай він здається вам дивно, надзвичайно розумним з народження, сам він навряд чи зрозуміє, як грати в доміно або шашки.

– Потрібно розуміти, що навіть сама «розумна» розвиваюча іграшка не буде ефективна, якщо ви не докладете певних зусиль, – запевняє фахівець. – Знову-таки, дитину потрібно зацікавити грою, показати, як потрібно виконувати завдання, якщо йому важко, направити, похвалити, підтримати. Недостатньо просто накупити развівалок і чекати, коли ж дитина ними займеться. Завдання мами – зробити гру корисною і цікавою.

І не треба скаржитися, що у вас немає для цього часу. Вважайте, що з цією метою вас і посадили в декрет.

Окремо варто сказати про іграшки, які з’являються як навчальні: всіх цих музичних столиках, інтерактивних ляльок, які співають мікрофонах, що говорять на плакатах.

– Вони самі по собі непогані, але не варто очікувати, що, просто натискаючи кнопки, дитина навчиться читати, рахувати, сам вивчить кольори і англійську мову, – розчаровує мам Людмила Работягова. – З ними цікаво пограти, дитина може запам’ятати кілька віршиків і пісеньок (а це, звичайно, чудово), але не потрібно їх плутати з розвиваючими посібниками та іграми. Розвиваюча гра вимагає методичності, зусиль з боку мами і малюка.

 

Скільки має бути іграшок

Відповідь, зрозуміло, індивідуальна, але в будь-якому випадку важливо грамотно їх розмістити. Спокусливо розкласти машинки по коробках, щоб кімната виглядала охайно, але хіба вони для того куплені?

– Дитина повинна мати можливість самостійно дістати потрібні йому іграшки і потім покласти їх на місце, – вважає педагог. – Тому в ідеалі іграшки повинні бути розставлені на відкритих полицях, бути на очах у малюка. Якщо дитина бачить іграшку, вона розуміє, що немає необхідності витрушувати все з ящиків, щоб згадати, що ж там заховано.

А якщо ящики не будуть перевернуті догори дном, мамі простіше буде збиратися! Рано чи пізно стає очевидно, що маленька дитина не здатна якісно наводити порядок, навіть якщо йому це цікаво. Значить, все навантаження залишається на вас. Ось і тримаєте вдома рівно стільки іграшок, скільки готові прибирати!

Але, звичайно, в доступних малюкам місцях не варто зберігати іграшки, в які треба грати тільки з мамою, наприклад, конструктори з дрібними деталями.

Дитина завжди знайде, чим себе зайняти, навіть якщо у нього зовсім мало іграшок. Зате, якщо навпаки, то велика частина з них залишиться незатребуваною – малюк фізично не встигне пограти з усіма.

 

– Краще брати меншу кількість іграшок, але повністю реалізовувати їх потенціал, – вважає експерт. – Адже багато розвиваючіх іграшок мають варіанти ускладнення завдань, рівнів.

Труднощі вибору

На полицях магазину розвиваючих іграшок стільки, що увага батьків розсіюється. Але ми вже знаємо, що скуповувати все підряд не варто, і значить, не можна втрачати пильність.

Так, кажучи про звукові плакати, педагог радить уникати тих, що вчать алфавіт. Як і інші подібні іграшки (телефони, планшети), вони допомагають запам’ятати правильну назву букв, а не звуки. Знаючи звуки дитині набагато простіше навчитися читати, ніж того, що вивчив алфавіт, а тепер дивується над неіснуючим словом МЕАМЕА.
Непросто і з розвиваючими музичними іграшками. Навіть якщо це тривіальний співаючий ведмедик, варто перевірити, що саме він співає.

– Ніколи не забуду мишку-пірата, звичайно, зробленого в Китаї, який три рази проспівав пару рядків з популярної колись пісні: «Легше мені не стане, і тобі не стане, але не в цьому суть!» Все. І так три рази! – ділиться Людмила Работягова.

Ще перед покупкою вона радить попросити продавця вставити батарейки, щоб дізнатися, чи не видає ведмідь дратівне шипіння або писк, послухати, що він говорить, чи зрозуміло це звучить, чи немає мовних помилок в його шаблонах і коректно записані всі фрази і пісеньки.
– Якою б не була іграшка, головна розвиваюча сила – це ви! – закликає педагог.

 

- Advertisement -

Залишити відповідь

Ваша електронна адреса не буде опублікована.